Tot în vremea în care am primit cartea despre Cuviosul Gherontie citeam din raţiuni călugăreşti cele şase volume ale Cuviosului Paisie Aghioritul şi, făcând o comparaţie între cei doi, care au fost contemporani, zic: „Uite, Cuviosul Paisie a avut şi are darul dăscăliei, adică te învaţă foarte clar tot ce ai nevoie ca să te sfinţeşti, să te mântuieşti, atât pe călugări, cât şi pe mireni, însă, dacă este să găsim pe cineva care împlineşte întocmai învăţăturile Cuviosului Paisie, acesta este Cuviosul Gherontie cel nebun pentru Hristos!”. Ei sunt ca o monedă: cap şi pajură!
Pe de o parte este Cuviosul Paisie Aghioritul, care este extrem de didactic şi clar când vorbeşte şi învaţă, pe când Cuviosul Gherontie nu este preocupat să transmită, să înveţe, se ascunde tot timpul, dar el, ca sfânt, împlineşte deplin tot ceea ce spune pe larg Cuviosul Paisie Aghioritul! Aşa l-am încadrat eu.
Monahul Ieronim,
Mănăstirea Oaşa